Krytyka wartości w ujęciu Martina Heideggera i Fryderyka Nietzschego Piotr Augustyniak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie doi: 10.15678/ZP.2017.39.1.03 |
SŁOWA KLUCZOWE Martin Heidegger, myślenie według wartości, egologia, podmiotowość, twórczość KEYWORDS thinking based on values, egology, subjectivity, creativity |
STRESZCZENIE Artykuł jest próbą ukazania podstawowych rysów krytyki myślenia według wartości, która stanowi ważną część myślenia Martina Heideggera. W celu jasnego przedstawienia jego poglądów zostają one zestawione z krytycznymi uwagami na temat wartości w dziele Fryderyka Nietzschego To rzekł Zaratustra. W artykule stawiam tezę, że myślenie według wartości jest na usługach nowoczesnej podmiotowości o ekspansywnym i egologicznym charakterze. Wbrew Heideggerowi podejmuję jednak próbę namysłu nad pojęciem wartości, które byłoby wolne od takiej egologicznej tendencji. Inspiracją jest myśl Nietzschego, który pisał o „nowych wartościach” i łączył je z twórczością, zmuszającą podmiot do transgresji. ABSTRACT The paper is an attempt to show the basic features of the critique of thinking based on values, which is an essential part of Martin Heidegger’s thought. In order to present his opinions clearly, they are confronted with the critique of values that Friedrich Nietzsche presents in his work “Thus Spoke Zarathustra”. The author argues that thinking based on values is in service of the modern subjectivity, which is expansive and egological. However, unlike Heidegger, the author tries to explore a concept of value which would be free of such an egological tendency. His inspiration is Nietzsche, who wrote about ‘new values’, and related them with creativity which leads the subject to transgression. |
LITERATURA / REFERENCES
|
SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION Augustyniak P. (2017), Krytyka wartości w ujęciu Martina Heideggera i Fryderyka Nietzschego, Zarządzanie Publiczne, nr 1 (39), s. 30-35. |