Niesprawność władz publicznych a polityka przestrzenna w Polsce
The inefficiency of public authorities and the spatial policy in Poland

do pobrania/download PDF

Maciej J. Nowak

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Wydział Ekonomiczny
Zakład Prawa i Gospodarki Nieruchomościami
Pracownia Ekonomiki Przestrzennej
ul. Żołnierska 47, 70–210 Szczecin
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.07

SŁOWA KLUCZOWE

władze publiczne, polityka przestrzenna, system planowania przestrzennego

KEYWORDS

public authorities, special policy, spatial planning system

STRESZCZENIE

W artykule zdiagnozowano kluczowe problemy w systemie planowania przestrzennego w Polsce i przeanalizowano – w oparciu o koncepcje współzarządzania publicznego – możliwości rozwiązania tych problemów. Celami niniejszego artykułu są:
– określenie, w jaki sposób niesprawność władz publicznych przejawia się w planowaniu przestrzennym;
– określenie, czy, a jeżeli tak, to jakie elementy związane z teorią współzarządzania publicznego powinny zostać włączone (i w jakim stopniu) do systemu planowania przestrzennego.

ABSTRACT

Issues related to spatial planning must be explained on the basis of a well-thought-out, comprehensive concept. The aims of this paper are above all:
– to determine how the inefficiency of public authorities is ref lected in spatial planning;
– to determine what elements associated with the public co-management theory should be included (and to what extent) in the spatial planning system.

What is more, a research hypothesis has been established: “Institutions and concepts associated with public co-management should be substantially incorporated in the solutions for the spatial planning system”.

LITERATURA / REFERENCES

  1. Atkinson, M., Coleman, W. (2009). Sieci polityczne, wspólnoty polityczne oraz problemy powiązane z rządzeniem. Zarządzanie Publiczne, 4, 93–114.
  2. Bober, J., Hausner, J., Izdebski, H., Lachiewicz, W., Mazur, S., Felicki, A., Nowotarski, B., Puzyna, W., Surówka, K., Zachariasz, I., Zawicki, M. (2013). Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy, konieczne działania. Raport o stanie samorządności terytorialnej w Polsce. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
  3. Foryś, I., Nowak, M. (2014). Zarządzanie przestrzenią w gospodarowaniu nieruchomościami. Warszawa: Poltext.
  4. Hausner, J. (2015). Governance i jego konceptualne podstawy. W: S. Mazur (red.), Współzarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  5. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 (2011). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
  6. Kowalewski, A. (2015). Gospodarka przestrzenna – 25 lat samorządnej i samorządowej Polski. Samorząd Terytorialny, 1–2, 36–43.
  7. Kowalewski, A., Mordasiewicz, J., Osiatyński, J., Regulski, J., Stępień, J., Śleszyński, P. (2014). Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce – wybrane fragmenty raportu. Samorząd Terytorialny, 4, 5–21.
  8. Koziński, J. (2012). Doktryna swobody budowlanej. Aspekty ekonomiczne i urbanistyczne. Zalesie Górne, http://www.kongresbudownictwa.pl/plik/nowelizacja%20prawa%20budowlanego/doktryna%20swobody%20budowlanej-%20aspekty%20ekonomiczne.pdf (dostęp: 15.03.2016).
  9. Markowski, T. (2010). Planowanie przestrzenne i instrumenty jego realizacji w świetle teorii ułomnych rynków. W: P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Zarządzanie rozwojem przestrzennym miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.
  10. Markowski T. (2015). Zintegrowane planowanie rozwoju – dylematy i wyzwania. W: T. Kudłacz, P. Lityński (red.), Gospodarowanie przestrzenią miast i regionów – uwarunkowania i kierunki. Studia KPZK PAN, t. CLXI, Warszawa.
  11. Markowski, T., Drzazga, D. (2015). Koncepcja systemu zintegrowanego planowania rozwoju w Polsce. W: A. Klasik, F. Kuźnik (red.), Rozwój obszarów miejskich w polityce regionów. Studia KPZK PAN, t. CLXIV, Warszawa.
  12. Mazur, S. (2015a). Współzarządzanie a administracja publiczna. W: S. Mazur (red.), Współzarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  13. Mazur, S. (2015b). Współzarządzanie publiczne – wyzwania teoretyczne, zastosowania praktyczne. W: S. Mazur (red.), Współzarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  14. Możdżeń, M. (2015). Współzarządzanie a nowa ekonomia instytucjonalna. W: S. Mazur (red.), Współzarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  15. Nowak, M. (2012a). Bezpośrednie instrumenty zarządzania przestrzenią na szczeblu lokalnym a rozwój gospodarczy jako problem badawczy. Zarządzanie Publiczne, 3, 43–55.
  16. Nowak, M. (2012b). Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – instrument, czy wyłącznie bariera rozwoju?. Studia Regionalne i Lokalne, 2, 77–91.
  17. Nowak, M. (2012c). Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w gospodarowaniu i zarządzaniu przestrzenią. Warszawa: CeDeWu.
  18. Nowak, M. (2013). Wpływ organów parków narodowych na zarządzanie przestrzenią na szczeblu lokalnym. Studia Regionalne i Lokalne, 3, 89–100.
  19. Nowak, M., Mickiewicz, P. (2012). Plan zagospodarowania przestrzennego województwa jako instrument zarządzania rozwojem regionalnym. Warszawa: CeDeWu.
  20. Peters, B.G. (2011). Dwie wizje rządzenia decentralizacją i recentralizacją procesów rządzenia. Zarządzanie Publiczne, 1, 110–122.
  21. Peters, B.G., Pierre, J. (1998). Governance without government? Rethinking public administration. Journal of Public Administration Research and Theory, 8 (2), 223–243.
  22. Sørensen, E. (2006). Metagovernance: The changing role of politicians in processes of democratic governance. The American Review of Public Administration, 36 (1), 98–114.
  23. Stawasz, D., Drzazga, D., Szydłowski, C. (2011). Wybrane aspekty a sprawność zarządzania w administracji publicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  24. Sześciło, D. (2012). O pomostach między prawem a współczesnymi nurtami zarządzania publicznego. Zarządzanie Publiczne, 4 (22), 5–16.
  25. Torfing, J. (2010). Teoria rządzenia sieciowego, w stronę drugiej generacji. Zarządzanie Publiczne, 3, 97–105.
  26. Wallis, J., Dollery, B. (2010). Alternatywne mechanizmy rządzenia na szczeblu samorządów lokalnych z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej. Zarządzanie Publiczne, 1, 71–88.
  27. Zachariasz, I. (2013). Prawne uwarunkowania efektywności planów zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Zarządzanie Publiczne, 1, 5–16.
  28. Zachariasz, I. (2015). Nowelizacja prawa planowania i zagospodarowania przestrzennego. W: P. Kopyciński (red.), Sprawne państwo. Propozycje zmian w funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Nowak M.J. (2016), Niesprawność władz publicznych a polityka przestrzenna w Polsce, Zarządzanie Publiczne, nr 2 (36), s. 94-106.