Analiza interesariuszy zewnętrznych szkół wyższych – identyfikacja i ocena ich znaczenia przez szkoły wyższe
An analysis of external stakeholders in higher education institutions: The schools’ identification and assessment of the stakeholders’ impact

do pobrania/download PDF

Agnieszka Piotrowska-Piątek

Urząd Statystyczny w Kielcach
ul. Zygmunta Wróblewskiego 2, 25-369 Kielce;
Politechnika Świętokrzyska
Wydział Zarządzania i Modelowania Komputerowego
Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, 25-314 Kielce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.06

SŁOWA KLUCZOWE

szkoły wyższe, zarządzanie szkołą wyższą, interesariusz zewnętrzny, teoria interesariuszy, mapowanie interesariuszy

KEYWORDS

higher education institutions, management of higher education institutions, external stakeholders, stakeholder theory, stakeholders’ mapping

STRESZCZENIE

W artykule podjęto problematykę relacji szkół wyższych w Polsce z otoczeniem. Głównym jego celem jest identyfikacja interesariuszy zewnętrznych szkół wyższych oraz określenie znaczenia, jakie nadają im te szkoły. Dla realizacji tych zamierzeń przeprowadzono analizę literatury przedmiotu a także badanie ankietowe wśród rektorów szkół wyższych. W świetle zaprezentowanych wyników można stwierdzić, że szkoły te status interesariusza przypisują wielu podmiotom ze swojego otoczenia. Ocena znaczenia, jakie im nadają, pozwoliła na stworzenie mapy interesariuszy szkół wyższych przez wyodrębnienie grup interesariuszy strategicznych, ważnych i pozostałych.

ABSTRACT

The paper discusses the issue of cooperation of higher education institutions (HEIs) with their environment. Its main aim is to identify HEIs’ external stakeholders and to determine the importance that HEIs give them. The Author discusses this problem by analyzing the literature and the results of her own survey among rectors of HEIs. In light of the presented results, HEIs give the stakeholder status to many entities from their environment. Evaluation of their importance makes it possible to map them by dividing them into strategic, important, and others stakeholders.

LITERATURA / REFERENCES

  1. Dąbrowska, M. (2006). Universities in a knowledge-based society – their role and challenges they have to face. W: K. Leja (red.), Problemy zarządzania w uczelni opartej na wiedzy. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  2. Domański, J. (2010). Zarządzanie strategiczne organizacjami non profit w Polsce. Warszawa: Wolters Kluwer.
  3. Fazlagić, J. (2012). USP szkoły wyższej. W: M. Kaczmarczyk (red.), Uczelnie w przestrzeni publicznej. Zarządzanie, marketing, public relations. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Humanitas.
  4. Freeman, R.E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Pitman.
  5. Iwankiewicz-Rak, B. (2004). Zarządzanie marketingowe szkołą wyższą. W: G. Nowaczyk, Kolasiński, M. (red.), Marketing szkół wyższych. Poznań: Wyższa Szkoła Bankowa.
  6. Johnson, G., Scholes, K. (1999). Exploring Corporate Strategy. London et al.: Prentice Hall Europe.
  7. Kafel, T. (2000). Metodologiczne aspekty analizy mikrootoczenia organizacji. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 554, 39–55.
  8. Lisiński, M. (2004). Metody planowania strategicznego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  9. Minkiewicz, B. (2003). Uczelnie i ich otoczenie. Możliwości i formy współdziałania. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
  10. Neave, G. (2003). Perspektywa interesariuszy w ujęciu historycznym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (21), 19–39.
  11. Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  12. Piotrowska-Piątek, A. (2014). Relacje szkół wyższych z interesariuszami zewnętrznymi. Konwent jako organizacja pomostowa. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie, 76, 167–178.
  13. Piotrowska-Piątek, A. (2016). Interesariusze zewnętrzni w misjach i strategiach rozwoju polskich uczelni. Edukacja, 1 (136), 129–141.
  14. Stanny, D. (2006). W czyim interesie powinna działać firma? M. Friedman kontra W.M. Evan i R.E. Freeman. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 9 (1), 133–141.
  15. Sutherland, J., Canwell, D. (2007). Klucz do zarządzania strategicznego. Najważniejsze teorie, pojęcia, postacie (tłum. Z. Dziedzic). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  16. Trocki, M., Grucza, B. (2004). Analiza interesariuszy. Warszawa: Bizzare.
  17. Wilkin, J. (2009). Ekonomiczno-finansowe uwarunkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. W: Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy (oprac. R.Z. Morawski). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  18. Zeller, P. (2007). University management relationship marketing perspective. W: K. Leja (red.), Management Issue in Knowledge-based University. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Akty prawne
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z 27 lipca 2005 roku. DzU z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 (z późn. zm).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Piotrowska-Piątek A. (2016), Analiza interesariuszy zewnętrznych szkół wyższych – identyfikacja i ocena ich znaczenia przez szkoły wyższe, Zarządzanie Publiczne, nr 2 (36), s. 85-93.