Uniwersytet w przestrzeni społecznej
University in the social space

do pobrania/download PDF

Piotr Sztompka

Instytut Socjologii
Uniwersytet Jagielloński
ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

doi: 10.15678/ZP.2016.36.2.03

SŁOWA KLUCZOWE

uniwersytet, humanistyka, edukacja ogólna, edukacja obywatelska

KEYWORDS

university, the humanities, general education, civic education

STRESZCZENIE

Autor twierdzi, że uniwersytety w odróżnieniu od szkół zawodowych mają misję dostarczania wiedzy ogólnej, w tym humanistycznej, i kształtowania światłych obywateli, a nie tylko wykwalifikowanych pracowników. Akcent na umiejętności praktyczne, wąską specjalizację, „uzawodowienie” kształcenia we wszystkich uczelniach wyższych przynosi nie tylko kryzys uniwersytetów, lecz także atrofię społeczeństwa obywatelskiego, niezbędnego składnika dobrze funkcjonującej demokracji.

ABSTRACT

The author claims that universities, unlike vocational schools, have a mission to offer general knowledge to their students, also in the domain of the humanities, and to form enlightened citizens rather than skilled workers only. Emphasis on practical skills, narrow specialization, focus on professionalization in all higher education establishments brings about the crisis of the university and atrophy of civil society which is an indispensable element of a well-functioning democracy.

LITERATURA / REFERENCES

  1. Academia Europaea (2012). On the Situation of the Humanities and Social Sciences in Europe. Wrocław: Wroclaw AE Knowledge Hub.
  2. American Academy of Arts and Sciences (2013). The heart of the matter. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 64 (4), 2–18.
  3. Association of American Colleges and Universities (2013). It takes more than a major: employer priorities for college learning and student success. An online survey among employers conducted on behalf of: The Association of American Colleges and Universities by Hart Research Associates, https://aacu.org/sites/default/files/files/LEAP/2013_EmployerSurvey.pdf
  4. Eikenberry, K.W. (2013). The humanities and global engagement. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 64 (4), 13–17
  5. Ferguson, A. (1971 [1756]). An Essay on the History of Civil Society. New York: Garland Publishers.
  6. Madison, J. (2010 [1795]). The Federalist Papers (red. M.Genovese). New York: Palgrave Macmillan.
  7. Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku: dlaczego demokracja potrzebuje humanistów (tłum. Ł. Pawłowski). Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.
  8. Sztompka, P. (1993). Civilisational incompetence. Zeitschrift für Soziologie, 2, 85–95.
  9. Wittrock, B. (2008). The Modern University and Research: Traditions and Trajectories. Stockholm: The Royal Swedish Academy of Sciences, The Research
    Policy Committee.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Sztompka P. (2016), Uniwersytet w przestrzeni społecznej, Zarządzanie Publiczne, nr 2 (36), s. 54-58.