Zamówienia publiczne jako instrument polityki innowacyjnej
Public procurement as an instrument of innovation policy

do pobrania/download PDF

Marcin Kardas

Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski
ul. Szturmowa 1/3, 02-678 Warszawa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

doi: 10.15678/ZP.2016.35.1.03

SŁOWA KLUCZOWE

innowacje, polityka innowacyjna, zamówienia publiczne na innowacje, zamówienia przedkomercyjne, inteligentne specjalizacje

KEYWORDS

innovation, innovation policy, public procurement for innovation, pre-commercial procurement, smart specialisation

STRESZCZENIE

Zamówienia publiczne stały się od końca lat dziewięćdziesiątych minionego wieku bardzo popularnym zagadnieniem wśród teoretyków i praktyków zajmujących się polityką innowacyjną w wielu państwach. Celem niniejszego artykułu jest omówienie i usystematyzowanie kwestii tych zamówień w kontekście innowacyjności. Przedstawione zostały argumenty przemawiające za stosowaniem zamówień publicznych w polityce innowacyjnej i przeciw niemu oraz definicje i typy zamówień publicznych ukierunkowanych na wsparcie innowacji. Działania podejmowane w Polsce stanowią przykład ogólnej polityki w tym zakresie, gdzie zamówienia publiczne na innowacje czy zamówienia przedkomercyjne były dotychczas rzadko stosowane i wiązały się z realizacją projektów finansowanych przez Komisję Europejską. Ich znaczenie powinno jednak zwiększyć się w najbliższych latach w związku ze wzrostem proaktywnej roli państwa w procesach gospodarczych, w tym za sprawą działań wspierających inteligentne specjalizacje.

ABSTRACT

In recent years, public procurement has become a very popular topic among theorists and practitioners involved in innovation policy in many countries. The purpose of this article is to discuss and systematise procurement-related issues in the context of innovation. The article presents arguments for and against the use of public procurement in innovation policy, definitions and types of public procurement aimed at supporting innovation. The activities relating to public procurement and innovation carried out in Poland are an example of a general policy in the field of innovative public procurement or innovation-friendly policy. Public procurement for innovation or pre-commercial procurement were rarely used in the past and usually they were linked to the projects funded by the European Commission. Their importance, however, should increase in the coming years due to a growing, proactive role of the state in economic processes, including activities related to the implementation of smart specialisation strategy.

LITERATURA / REFERENCES

  1. Aho, E., Cornu, J., Georghiou, L., Subira, A. (2006). Creating an Innovative Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  2. Aschhoff, B., Sofka, W. (2009). Innovation on demand – can public procurement drive market success of innovations? Research Policy, 38, 1235–1247.
  3. Edler, J. (2010). Demand-based innovation policy. W: R.E. Smits, S. Kuhlmann, Ph. Shapira (red.), The Theory and Practice of Innovation Policy (s. 275–302). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  4. Edler, J., Georghiou, L. (2007). Public procurement and innovation – resurrecting the demand side. Research Policy, 36, 949–963.
  5. Edler, J., Georghiou, L., Uyarra, E., Yeow, J. (2015). The meaning and limitations of public procurement for innovation: a supplier’s experience. W: Ch. Edquist, N.S. Vonortas, J.M. Zabala-Iturriagagoitia, J. Edler (red.), Public Procurement for Innovation (s. 35–64). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  6. Edler, J., Rolfstam, M., Tsipouri, L., Uyarra, E. (2015). Risk management in public procurement of innovation: a conceptualisation. W: Ch. Edquist, N.S. Vonortas, J.M. Zabala-Iturriagagoitia, J. Edler (red.), Public Procurement for Innovation (s. 87–109). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  7. Edler, J., Uyarra, E. (2013). Public procurement of innovation. W: P. Osborne, L. Brown (red.), Handbook of Innovation in Public Services (s. 224–236). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  8. Edler, J., Yeow, J. (2014). Connecting demand and supply: the role of intermediation in public procurement of innovation. Research Policy, 45, 414–426.
  9. Edquist, Ch., Hommen, L. (1998). Government Technology Procurement and Innovation Theory. Linköping: Linköping University.
  10. Edquist, Ch., Vonortas, N.S., Zabala-Iturriagagoitia, J.M. (2015). Introduction. W: Ch. Edquist, N.S. Vonortas, J.M. Zabala-Iturriagagoitia, J. Edler (red.), Public Procurement for Innovation (s. 1–34). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  11. Edquist, Ch., Zabala-Iturriagagoitia, J.M. (2012a). Why pre-commercial procurement is not innovation procurement. CIRCLE Working Papers, 11, 1–43.
  12. Edquist, Ch., Zabala-Iturriagagoitia, J.M. (2012b). Public procurement for innovation as mission-oriented innovation policy. Research Policy, 41, 1757–1769.
  13. Eliasson, G. (2009). European public procurement as industrial policy. Paper presented at The 11th SNEE Conference on European Integration in Swedish Economic Research, 26–29 May 2009, pp. 1–42, Pobrane z: http://www.snee.org/filer/papers/511.pdf [data dostępu: 30.01.2016].
  14. ERAC (2015). ERAC Opinion on Innovation Procurement. Brussels: European Research Area and Innovation Committee.
  15. Foray, D., Goddard, J., Goenaga, X., Landabaso, M., McCann, P., Morgan, K., Nauwelaers, C., Ortega-Argiles, R. (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation (RIS3). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  16. Georghiou, L., Edler, J., Uyarra, E., Yeow, J. (2014). Policy instruments for public procurement of innovation: choice, design, assessment. Technological Forecasting and Social Change, 86, 1–12.
  17. Hommen, L., Rolfstam, M. (2009). Public procurement and innovation: towards a taxonomy. Journal of Public Procurement, 1 (9), 17–56.
  18. Izsak, K., Edler, J. (2011). Trends and Challenges in Demand-Side Innovation Policies in Europe. Brussels: Technopolis Group.
  19. KE (2010). Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, KOM(2010)2020. Bruksela: Komisja Europejska.
  20. KE (2012). Silniejszy przemysł europejski na rzecz wzrostu i ożywienia gospodarczego, KOM(2012)582. Bruksela: Komisja Europejska.
  21. Kok, W. (2004). Facing the Challenge. The Lisbon Strategy for Growth and Employment. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  22. Kukliński, A. (2001). Gospodarka oparta na wiedzy. Rozwój leseferystyczny a rozwój sterowany. W: A. Kukliński (red.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski w XXI wieku (s. 222–223). Warszawa: Komitet Badań Naukowych.
  23. Lember, V., Kattel, R., Kalvet, T. (2014). Public procurement and innovation: theory and practice. W: V. Lember, R. Kattel, T. Kalvet (red.), Public Procurement, Innovation and Policy (s. 13–34). Berlin–Heidelberg: Springer.
  24. Mazzucato, M. (2011). The Entrepreneurial State. London: Demos.
  25. Ministerstwo Rozwoju (2016). Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
  26. OECD (2010). OECD Science, Technology and Industry Outlook 2010. Paris: OECD Publishing.
  27. OECD (2011). Demand-side Innovation Policies. Paris: OECD Publishing.
  28. OECD (2013a). Innovation-driven Growth in Regions. The Role of Smart Specialisation. Paris: OECD Publishing.
  29. OECD (2013b). Government at a Glance 2013. Paris: OECD Publishing.
  30. OECD (2014). Measuring the Link Between Public Procurement and Innovation, DSTI/EAS/STP/NESTI (2014)17.
  31. OECD (2015). Innovation Imperative. Paris: OECD Publishing.
  32. Rolfstam, M. (2012). An Institutional Approach to Research on Public Procurement of Innovation. Pobrane z: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2029318 [dostęp: 30.01.2016].
  33. Sejmik Województwa Lubelskiego (2014). Regionalna Strategia Innowacji Województwa Lubelskiego do 2020 roku. Lublin.
  34. Sejmik Województwa Wielkopolskiego (2015). Regionalna Strategia Innowacji dla Wielkopolski na lata 2015–2020. Poznań.
  35. Uyarra, E., Flangan, K. (2009). Understanding the innovation impacts of public procurement. Manchester Business School Working Papers, 574, 1–26.
  36. Voda, O.P., Justice, S. (2016). Stretching the limits for innovative and sustainable public procurement: innovative and sustainable clothing for hospitals as a show case for innovative procurement in healthcare. W: G. Piga, T. Tatrai (red.), Public Procurement Policy (s. 114–141). London–New York: Routledge.
  37. Wilkinson, R., Georghiou, L., Cave, J., Bosch, C., Caloghirou, Y., Corvers, S., Dalpé, R., Edler, J., Hornbanger, K., Mabile, M., Montejo, M.J., Nilsson, H., O’Leary, R., Piga, G., Tronslin, P., Ward, E. (2005). Public Procurement for Research and Innovation: Expert Group Report: Developing Procurement Practices Favourable to R&D and Innovation. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  38. Zarząd Województwa Dolnośląskiego (2011). Regionalna Strategia Innowacji dla Województw Dolnośląskiego na lata 2011–2020. Wrocław.
  39. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2015). Regionalna Strategia Innowacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014–2020. Toruń.
  40. Zarząd Województwa Małopolskiego (2015). Program Strategiczny Regionalna Strategia Innowacji Województwa Małopolskiego 2020. Kraków.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Kardas M. (2016), Zamówienia publiczne jako instrument polityki innowacyjnej, Zarządzanie Publiczne, nr 1 (35), s. 32-46.